De Baraylwīyyah ontmaskerd
♦
De verstopte Muhsrik…
Abū Ḥātim Yāsīn Al-Salafī
Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī: “Roep maar lekker de doden aan, is goed voor je gezondheid” |
Baraylwīyyah, waarvan de aanhangers ook wel Barelvīs worden genoemd, is een van de grootste (ʿaqīdah) scholen die zich houden aan de Ḥanafī wetschool. Het is een beweging dat wijdverspreid is in India, Pakistan, Bangladesh, Afghanistan en andere gebieden zoals Sri Lanka. Ook is deze groep te vinden in Engeland, Amerika en hier in Nederland.
Deze dwalende sekte is opgericht door Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī, overleden in 1921. Zijn naam is vernoemd naar een plaats in het noorden van India, genaamd Bareilly.
Hij is een persoon die geboren is in een opgeleide familie. Zijn vader en opa worden gezien als geleerden binnen de Ḥanafīyyah, maar zelf is het een persoon van dwaling en corruptie. De arme man is overleden aan pleuritis, ook wel in de volksmond pleuris genoemd. Dit is een ontsteking aan het borstvlies rondom de longen en aan de binnenkant van de thorax (ook wel borstkas genoemd). Hij is overleden op 68 jarige leeftijd in Bareilly, India.
De man heeft veel corruptie en dwaling achtergelaten, zoals we nu zullen zien. Ik zal je meenemen naar een aantal van hun dwalende uitspraken, die deze groep verspreidt in hun boeken. Kijk uit voor deze groep, ze zijn overal in Nederland, en zitten vooral in gebedshuizen opgericht vanuit de Surinaamse en Pakistaanse gemeenschap hier in Nederland.
Ik heb zelf wat moskeeën gevonden, hier volgt een tabel met verschillende locaties.
Amsterdam | Den Haag | Rotterdam |
Taibah Moskee Kraaiennest 125, 1104 CH Amsterdam | Haagsche Moslimvereniging Noeroel Islam Scheepersstraat 188, 2572 AP Den Haag | Moskee Shaan Aleidisstraat 31-33, 3021 SB Rotterdam |
Faizul-Islam Moskee Loosduinseweg 851, 2571 AT Den Haag | Moskee ghausia Boudewijnstraat 57, 3073 ZARotterdam |
Zier hier een aantal connecties met alhusayn.nl
Hier deelt Quran-instituut al-Husayn boeken uit aan de Baraylwīyyah in Den Haag. Het boek die ze uitdelen is van een dwalende geleerde van Ahl Kalām, die gelooft dat de Profeet beter is dan de geschapen Quran. |
Hier heeft Wijkagent Ivor de Jong, een bekende van Twitter deelgenomen aan een iftar in de Haagse Noer Al-Islam moskee. |
Dit is Moskee ghausia in Rotterdam tijdens een Khutbah, waar zij de geloofsovertuiging van de Baraylwīyyah promoten en bevestigen. |
Het is belangrijk om te weten dat deze groep vrij is van Abū Ḥanīfah – moge Allah tevreden met hem zijn. De mensen van innovatie en corruptie volgen vaak een van de grote imams van de Salaf, maar zijn in realiteit vrij van de ʿaqīdah van de vrome voorgangers.
De Baraylwīyyah hebben een vreemde geloofsovertuiging, die in tegenstrijd gaat met die van Ahl Sunnah. Hun geloofsovertuigingen gaan vaak samen met die van de Shīʿah. |
Hier is het graf van Al-ʿAbbās ibn ʿAli, de zoon van ʿAli – moge Allah tevreden met hem zijn. Vele Shīʿah en Baraylwīs komen hier om shirk te plegen.
De Baraylwīyyah geloven namelijk dat je andere entiteiten naast Allah mag aanroepen en kan vragen voor jouw behoeften. Zij geloven dat Allah dienaren heeft die Hij heeft gekozen, die speciaal zijn aangesteld om ziekte en problemen weg te nemen van de creatie. Dus als iemand een probleem heeft of ziek is, dan kan je ze gewoon om hulp vragen.
Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī zegt: “Hulp zoeken bij Awliya’ (vrome dienaren) en hen aanroepen en Tawassul via hen doen is toegestaan en een gewenste handeling en niemand zal hiertegen zijn behalve een arrogante persoon of een vijand van gerechtigheid”. |
Dit is waar de jahil Asrar Rashid zijn geloof vandaan haalt. Hij is namelijk ook van mening dat je graven mag aanroepen en doden kan smeken om hulp.
Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī zegt: “Het is toegestaan om hulp te zoeken bij de Profeten, en de Boodschappers, en de Awliyaa’, de geleerden en de vromen. The Awliyaa’ bezoeken [en gebruiken] dit wereld zelfs na hun dood”. |
Hier staat Ali Al-Jifri bij het graf van een “wali”. Wat zijn ze aan het doen?
Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī zegt: “Ḥazūr (een gerespecteerde persoon, verwijzend naar de Profeet) is degene die helpt in alle problemen. Ḥazūr is degene die het betere geeft. Ben je hulpeloos, roep dan Ḥazūr aan. Ḥazūr is veiligheid van al het slechte”. |
De Shīʿah zingen altijd een gedicht, waarin ze zeggen: “Roep ʿAli aan – de manifestatie van wonderen”. Dit is afkomstig van Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī. Dit is namelijk een van zijn gedichten die hij schreef in Al-Amn wal-’Alaa.
Aḥmad Riḍā Khān Al-Baraylwī zegt: “Roep ʿAli Murtaza aan – de manifestatie van wonderen. Je zult hem vinden als degene die helpt in moeilijke tijden. Alle zorgen en ellende zullen verdwijnen. Door zijn Wilayah, o ʿAli, o ʿAli”. |
Ook zegt hij: “Alle dingen, alle zegeningen, alle wensen, alle rijkdom, in de religie, in het hiernamaals, vanaf de eerste dag tot vandaag, vanaf vandaag, tot voor altijd, zijn voortgekomen uit de heilige hand van Hazur Aqdas Sayyid ‘Alam”. |